در خصوص اخذ کرایه اظافه از مسافران خط ۱۰ سامانه تندرو تهران

شهرداری تهران

بسمه تعالی

سرکار خانم افخم‌السادات فاطمی

ریاست محترم سامانه نظارتی شهرداری تهران

سلام علیکم

عطف به گزارش به شماره پیگیری 7535312656  احتراماً به استحضار می‌رساند تخلفات آشکار و هماهنگ مدیریت سامانه ۱۰ تندرو (دانشگاه آزاد علوم تحقیقات – آزادگان/ جناح) و پیمانکار ناظر بر پرداخت کرایه ایستگاه‌ها، مشخصاً در ایستگاه جناح، مستقر در ابتدای بزرگراه جناح- شمال، به نادیده گرفته شدن مصوبات شورای محترم اسلامی شهر تهران انجامیده است. این معضلات، ابهامات و تخلفات از نخستین روز اجرای طرح امتداد خط ۱۰ سامانه تندرو از پایانه آزادی تا پایانه آزادگان بروز کرده و تاکنون (14/06/1396) ادامه داشته است در این خصوص موارد زیر را به حضور تقدیم می‌دارد:

1-               در “لیست خطوط شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران” که در صفحات ۱۱ الی ۲۹ مصوبه 2274 به تاریخ 8/12/1395 سیصد و سی و سومین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر تهران[1] درج شده است، خطی با مبدأ و مقصد دانشگاه آزاد اسلامی علوم تحقیقات – ایستگاه جناح، دیده نشد. از آنجا که در نرخ‌نامه‌ی نصب شده بر بدنه‌ی اتوبوس‌هایی که با پیشانی ایستگاه جناح – دانشگاه علوم تحقیقات تفکیک شده‌اند نیز، با وجود طول مسیر ۱۱ کیلومتری، مبلغ 9150 ریال درج شده است؛ پس، خط مستقلی با عنوان فوق تعریف نشده و این تقسیم‌بندی صرفاً یک تصمیم داخلی در مدیریت سامانه ۱۰ تندرو می‌باشد. نتیجه‌گیری می‌شود اتوبوس‌هایی که با پیشانی ایستگاه جناح – دانشگاه علوم تحقیقات مشخص شده‌اند نیز جزو سامانه ۱۰ اتوبوس‌های تندرو هستند.

2-               در برچسب نصب شده بر بدنه اتوبوس‌های این خط این عبارت نوشته شده است:

نرخ کرایه خطوط بخش عمومی – 1396

کرایه خط (کارت بلیط) : 9150 ریال

این در حالی است که در جدول صفحه شماره ۳ مصوبه فوق‌الذکر عدد 9150 ریال برای اتوبوس‌های فعال بخش خصوصی در خطوط بالای ۲۰ کیلومتر نوشته شده است. قطعا از نظر نمایندگان شورای اسلامی شهر تهران، تفاوتی میان بخش عمومی و خصوصی بوده است[2] که دو جدول جداگانه برای نرخ خدمات آن تعریف کرده‌اند. به هر روی عنوان و نرخ در این برچسب‌ها ابهام دارد. در این خصوص خواهشمند است به پرسش زیر پاسخ داده شود:

* آیا خط 10 سامانه تندرو یک خط خصوصی است؟

شایان ذکر است مبنای مسافتی این جدول در سنوات گذشته نیز مورد استفاده بوده و مختص سال ۹۶ نمی‌باشد.

3-               مشاهده کردم اخیراً ماموران حاضر در ایستگاه جناح از مسافران پیاده شده از اتوبوس‌ با پیشانی ایستگاه جناح- دانشگاه علوم تحقیقات دوباره اخذ کرایه می‌کنند. این امر به طور حتم خلاف مصوبه شورای اسلامی شهر تهران است. برای روشن شدن موضوع به مثال زیر توجه کنید:

فرض کنید شما پس از پرداخت ۹۱۵ تومان در ایستگاه دانشگاه علوم تحقیقات (ایستگاه مبدأ) ایستاده‌اید و قصد عزیمت به ایستگاه آزادگان را دارید. در این ایستگاه تنها یک نوع تابلو وجود دارد که نام خط را دانشگاه علوم تحقیقات – آزادگان معرفی کرده است. (در هیچ ایستگاهی نام “ایستگاه جناح” به عنوان مقصد ذکر نشده است). اتوبوسی می‌آید. بر نوار قهوه‌ای رنگ پیشانی اتوبوس خط ۱۰ درج شده است. شما سوار بر اتوبوسی شدید که مقصد آن ایستگاه جناح فرض شده است و این را وقتی می‌فهمید که راننده پیش از داخل شدن به ایستگاه جناح، اقدام به تخلیه مسافران خارج از ایستگاه بر روی بلوار می‌کند. سپس شما برای ادامه مسیر تا ایستگاه آزادگان راهی ورودی ایستگاه جناح می‌شوید که در آنجا نیز ۹۱۵ تومان کرایه پرداخت می‌کنید. در واقع شما برای عزیمت از دانشگاه علوم تحقیقات تا آزادگان 1830 تومان پرداخت کرده‌اید.

در این مثال که روزانه برای مسافران بسیاری اتفاق می‌افتد؛ نخستین تخلف، کم‌فروشی است. نبود اعلامیه مبنی بر عبور دو نوع اتوبوس از این ایستگاه به منزله‌ی آن است که تنها یک نوع اتوبوس آن‌ هم تا آزادگان در این مسیر تردد دارند. از همین رو این بهانه‌ که مسافران باید پیش از سوار شدن، به مقصد اتوبوس توجه کنند مسموع نیست. دلیل دیگری که این بهانه‌ را مضحک می‌نماید توقف نکردن اتوبوس‌های خط ۱۰ در ایستگاه‌هایی است که در مسیر مشترک این خط تندرو با خط تندروی خاوران- آزادی وجود دارد. آری ساحت BRT جای حضور همزمان دو خط از یک مسیر و بروز تشتّت‌ نیست.

تخلف دوم تخلیه مسافران خارج از ایستگاه است که خلاف قوانین راهنمایی و رانندگی است و برای آن جریمه‌هایی نیز در نظر گرفته شده است. هیچ قانونی مسیر ویژه‌ی سامانه تندرو را از سایر معابر مستثنا نکرده است تا به رانندگان دستور داده شود خارج از ایستگاه اقدام به تخلیه مسافران نمایند. تخلیه مسافران حتی اگر در پنجاه قدمی ایستگاه باشد خارج از ایستگاه محسوب شده و به عینه تصادفات ناشی از این عمل در پیش از ایستگاه جناح (شمال به جنوب) دیده شده است.

وضعیت این خط را می‌توان با خط یک مترو در ایستگاه شهر ری مقایسه کرد. در خط یک که تا کهریزک تعریف شده بود (و اکنون ادامه یافته است) در ساعاتی از روز که مسافران برای عزیمت به ایستگاه کهریزک کم هستند اقدام به تخلیه مسافران برخی قطارها در ایستگاه شهر ری می‌کند و پس از به حد نصاب رسیدن مسافران قطاری به طور یک سره از تجریش به ایستگاه کهریزک عزیمت می‌کند. در این وضعیت از مسافران تخلیه شده در ایستگاه که دوباره به مقصد کهریزک سوار قطار می‌شوند، کرایه‌ی مجدد دریافت نمی‌گردد. هرچند مبنای سیستم بلیت مترو بر مبنای مسافت است اما به کرایه این مسافران نیز حداقل مسافت نیز افزوده نمی‌شود. (و نباید دریافت شود)

4-               در پایان متذکر می‌شود که تنها راه خلاصی از این همه بی‌نظمی، تفکیک واقعی نمودن اتوبوس‌ها با مقصد ایستگاه جناح به هر طریق ممکن از طریق تغییر رنگ پیشانی و یا تعریف خط جدید و غیره و عدم تخلیه مسافران این اتوبوس‌ها در پیش از ایستگاه جناح (خارج از ایستگاه) و تخلیه به سبک سابق درون محیط امن پایانه آزادی است.

باید این نکته را نیز خاطرنشان ساخت که بسا بی‌منطق و غیرقابل فهم است که همان اتوبوسی که مردم را خارج از ایستگاه پیاده کرده، به درون پایانه می‌رود و همان مردمی که این اتوبوس در وسط خیابان تخلیه کرده نیز به داخل پایانه می‌روند. در این میان تنها ترافیکی غیرقابل توجیه در بزرگراه جناح ایجاد شده و مسافرانی در معرض خطر جانی ناشی از تصادف قرار می‌گیرند. مسافرانی که می‌دانند باید تا سبز شدن چراغ عابر پیاده صبر کنند ولی قانون را رعایت نمی‌کنند. هرچند بلوار بهسازی نشده‌ی خارج از ایستگاه نیز امکان رعایت قانون را نمی‌دهد.

5-               قویاً توصیه می‌شود مدیریت سامانه ۱۰ تندرو، از ادامه‌ی این وضعیت غیرقانونی که تنها برای کسب درآمد بیش‌تر با سوء استفاده از قانون، که به منظور افزایش سوری طول مسیر انجام می‌دهد، خودداری کند. در صورت عدم توجه به این مهم، حق ورود سازمان‌های مردم‌نهاد و پیگیری از طریق مراجع ذی‌صلاح محفوظ است.

باتشکر

بهزاد رنجبران

14/06/1396

be.ranjbaran@gmail.com

[1] – با توجه به در دسترس نبودن نرخ‌نامه‌ی دیگری پس از اعلام نظر شورای مرکزی حل اختلاف و عدم مغایرت قیمت درج شده با آنچه عملا دیده می‌شود، به همان مصوبه استناد می‌گردد. همچنین یادآور می‌شود اختلاف نظر شورای اسلامی شهر تهران و فرمانداری تهران بر سر درصد افزایش کرایه‌ها بوده و لازم‌الاجرا بودن دیگر متون مندرج در مصوبه مذکور به قوت خود باقی است و در استناد به آن خدشه‌ای وارد نمی‌باشد.

[2] – نگارنده جاهل است که تعریف بخش عمومی در شهرداری تابع قانون خدمات کشوری قرار بگیرد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *